Tegoroczna, dziesiąta odsłona Record Store Day już za nami. Magazyn Billboard opublikował raport Nielsen Music, który potwierdza rangę tej imprezy w środowisku winylowym. Słupki sprzedaży znów poszybowały w górę. Tygodniowa sprzedaż albumów w Stanach Zjednoczonych wzrosła o 213%, a tygodniowa sprzedaż tych wydanych na czarnym krążku wyniosła 547 000 sztuk.
Nielsen Music monitoruje amerykański rynek muzyczny już od 1991 roku. Tegoroczne badanie przeprowadzone podczas Record Store Day, przynosi wiele interesujących faktów. W ciągu tygodnia Record Store Day (ostatni tydzień kwietnia) sprzedaż albumów w niezależnych sklepach wzrosła o 197% w porównaniu do poprzedniego tygodnia, co jest największym tygodniowym wzrostem w ciągu ostatnich 10 lat. Mówiąc natomiast o sprzedaży winyli wzrost jest jeszcze bardziej imponujący: sprzedano 409 000 sztuk, co dało wzrost o 484%. W ciągu tygodnia sprzedano 89 000 singli wydanych na 12” winylu, co w porównaniu z 2 000 szt sprzedanych w tygodniu poprzedzającym Record Store Day daje wzrost sprzedaży o 4350%!
Biorąc po uwagę sprzedaż prowadzoną przez niezależnych sprzedawców detalicznych liczby te są jeszcze wyższe: sprzedaż podskoczyła o 213%, a faktyczna ilość sprzedanych winyli to 547 000 sztuk. Jest to najlepszy tygodniowy wynik sprzedaży (poza okresem świątecznym) jaki Nielsen Music odnotował od początku swojej działalności.
Pod względem ogólnej ilości sprzedanych albumów tegoroczny Record Store Day zanotował wzrost o 1,4 % w porównaniu z rokiem poprzednim. Biorąc pod uwagę fakt, iż Record Store Day zawsze wiąże się z pojawieniem się na rynku wielu wyjątkowych, limitowanych edycji, wzrost sprzedaży w tym właśnie okresie nikogo specjalnie nie dziwi.