Sprzęt

Przedwzmacniacz gramofonowy - jaki wybrać na początek?

Tomasz Pniewski
Tomasz Pniewski
01.06.2020
Nawet najlepszy gramofon z topową wkładką nie zapewni satysfakcjonującego brzmienia, jeśli w naszym torze nie pojawi się taki element jak przedwzmacniacz gramofonowy. To bardzo ważny element naszego systemu, gdyż to od niego w dużej mierze zależy dobra jakość dźwięku. Jak wśród mnogości modeli ma sobie poradzić początkujący miłośnik dźwięków z winyla? Służymy pomocą - pomożemy Ci zgłębić temat przedwzmacniaczy gramofonowych i podpowiemy, na co zwrócić uwagę przy zakupie pierwszego przedwzmacniacza.

Zadania przedwzmacniacza

Przedwzmacniacz gramofonowy to urządzenie, które wzmacnia sygnał wychodzący z wkładki gramofonowej do takiego, który zostanie obsłużony przez wejście liniowe we wzmacniaczu. Jego drugim zadaniem jest wyrównywanie krzywej charakterystyki zgodnie z odpowiednią krzywą, najczęściej jest to krzywa RIAA. 

Sprzęty wyższej klasy posiadają również szereg innych udogodnień. Jedną z nich jest funkcja filtru górnoprzepustowego, znanego jako subsonic. Przydatna jest również funkcja „Gain”, czyli regulacja stopnia wzmocnienia. Niektóre konstrukcje pozwalają na dopasowanie ustawień pod konkretną wkładkę oraz indywidualne predyspozycje – do dyspozycji otrzymujemy wtedy regulację rezystancji, pojemności.

Pierwszy przedwzmacniacz – plan minimum

Chcąc kupić pierwszy przedwzmacniacz nie trzeba od razu nastawiać się na spore wydatki. To dobra wiadomość dla osób, które chcą cieszyć się dźwiękiem płyt winylowych, ale bez nadmiernego inwestowania w sprzęt. W pierwszej kolejności powiemy więc o przedwzmacniaczach, które można kupić nie wydając więcej niż 150 zł.

Najpopularniejszymi oraz zarazem najtańszymi w całym zestawieniu są przedwzmacniacze Vivanco PA115 oraz Analogis Easy Phono. Obydwa urządzenia wyposażone są w zewnętrzne zasilacze, przez co same urządzenia są bardzo małe i bez trudu można je schować. Nie ma potrzeby trzymania ich na widoku, ponieważ na ich obudowie nie umieszczono żadnego manipulatora pozwalającego na zmianę ustawień. Zabrakło nawet włącznika sieciowego - nie powinno to jednak nikogo dziwić, gdyż urządzenia te pobierają znikomą ilość prądu. 

Analogis Easy Phono jest jednak atrakcyjniejszym wyborem względem swojego konkurenta. Posiada on poza złączami RCA również standard DIN5, dzięki czemu nie będzie potrzeby przerabiania wtyczek kabla sieciowego czy korzystania z kłopotliwych przejściówek. Dodatkowo producent w obudowie przewidział mocowanie pozwalające przykręcić go w środku obudowy czy też z tyłu naszej szafki na sprzęt. Niewiele droższy jest produkt marki N-Audio, model AK-750S. Na tle swoich konkurentów wyróżnia się potencjometrem regulującym poziom wzmocnienia (GAIN). Jak brzmią wszystkie powyższe? W swojej klasie cenowej – dobrze, trudno im coś zarzucać patrząc na ich cenę. 

Dla kogo?

Powyższe urządzenia są dobrym wyborem jeżeli wiesz, że:

  • niedługo wymienisz sprzęt na lepszy, 
  • chcesz sprawdzić czy przekonasz się do płyt winylowych, 
  • potrzebujesz zapasowego przedwzmacniacza,
  • nie oczekujesz mnogości funkcji, bogatego wzornictwa i wystarczy Ci tylko sprzęt spełniający swoją podstawową funkcję.

Solidna klasa średnia

Drugą możliwą drogą do obrania jest zakup czegoś z „klasy średniej” (nazwa na potrzeby tego tekstu). Modele z tego zestawienia posiadają funkcje, których nie znajdziemy w najtańszych urządzeniach, a ich cena mieści się w granicach 500 zł.

Również to zestawienie otworzy najtańszy model - nie należy jednak stawiać go z góry na samym końcu podium, bo w tym wypadku mamy bardzo dobrą relację ceny do jakości oraz funkcjonalności. Tym przedwzmacniaczem jest Art DJ Pre 2. Nazwa ewidentnie wskazuje, że mamy do czynienia ze sprzętem przeznaczonym dla DJ-ów. Jest to sprzęt, który jednak dobrze sprawdza się w domowym użytku. Jego największą wadą jest tak naprawdę wygląd, a dokładniej bardzo irytująca niebieska dioda, której nie sposób wyłączyć z poziomu zwykłego użytkownika. Na szczęście na ratunek może przyjść kawałek czarnej izolacji. W przypadku tego przedwzmacniacza na przednim panelu dzieje się dużo więcej niż u poprzedników. Poczynając od lewej znajdziemy przełącznik pojemności, dający do wyboru 100 pikofaradów oraz 200 pikofaradów. Obok niego zlokalizowano włącznik filtru subsonicznego. Centralną część panelu zajmuje gałka służąca do regulacji wzmocnienia. Zaraz obok niej zlokalizowano diodę sygnalizującą sygnał. Po prawej stronie urządzenia umieszczono wspomnianą już problematyczną, niebieską diodę sygnalizującą włączenie urządzenia.

Drugą propozycją w tym budżecie jest oferta od firmy Pro-Ject i ich model Phono Box. Jest to podstawowy model producenta, który na tle dotychczas przedstawionych sprzętów wyróżnia się głównie funkcjonalnością w postaci obsługi wkładek MC. Niestety, jak to w podstawowych modelach bywa, zabrakło możliwości regulacji stopnia wzmocnienia, pojemności czy nawet filtra subsonicznego. Przedwzmacniacz nadrabia to jednak eleganckim, nowoczesnym wyglądem. Frontowa płyta dostępna jest w wykończeniu srebrnym oraz ciemnym.

Ostatnia propozycja to poniekąd alternatywa dla Pro-Jecta i jego Phono Boxa - Taga Harmony TTP-300. Przedwzmacniacz oferuje dokładnie takie same funkcje oraz minimalistyczny wygląd. Na przednim panelu znajduje się przełącznik trybu pracy – MM/MC oraz odpowiednie, delikatne diody sygnalizujące aktualnie wybrany. Przedwzmacniacz dostępny jest jedynie w ciemnej wersji.

Świat audio bez ograniczeń

Bardzo możliwe, że czytając od początku ten artykuł zastanawiałeś się, w którym momencie pojawi się pakiet premium, rozdział, w którym to fundusze mają mniejsze znaczenie a liczy się dobry wygląd, bogata funkcjonalność oraz to co najważniejsze - dźwięk. Tak naprawdę ta kategoria sprzętu jest najbardziej problematyczna w opisie, ponieważ do tej grupy trafia bardzo dużo modeli i nie sposób każdemu poświęcić wystarczająco dużo czasu. W dodatku różnice pomiędzy nimi nie są już subtelne, tak jak miało to miejsce w przypadku w/w sprzętów. Wybór takiego przedwzmacniacza powinien być podyktowany głównie własnym odsłuchem. Dlatego też ograniczymy się jedynie do podania kilku ciekawych modeli z rynku pierwotnego.

Jednym z moich faworytów pod względem dźwięku jak i funkcjonalności jest przedwzmacniacz IFI Audio Iphono 2. Jego najciekawszym elementem, poza posiadaniem wszelkiego rodzaju nastaw, jest możliwość wyboru rodzaju korekcji krzywej! Dostępna jest najbardziej popularna w postaci RIAA oraz te używane przez firmy Decca i Columbia!

Nie mogę także pominąć produktu polskiej myśli technicznej. Niedawno Fezz Audio wypuścił na rynek przedwzmacniacze Gratia, Gaia MM oraz Gaia Mini. Gratia, bo to ona jest właśnie najciekawsza z nich, posiada obsługę wkładek MM, MCHO oraz co najważniejsze MCLO, dzięki czemu bez problemu obsłużymy praktycznie 99% wkładek gramofonowych dostępnych na rynku. W produkcie premium nie mogło oczywiście zabraknąć regulacji wzmocnienia, filtru subsonicznego czy… przełącznika mono/stereo! Przedwzmacniacz dostępny jest w różnych wersjach kolorystycznych. Moje serce skradła wersja czerwona - wygląda obłędnie!

Uwaga!

Pamiętajcie jednak: zanim kupicie swój pierwszy przedwzmacniacz, sprawdźcie jakim rodzajem wkładki dysponujecie oraz co najważniejsze, czy wasz wzmacniacz nie posiada już wbudowanego przedwzmacniacza! ;)

Jedyny polski portal o płytach winylowych. W sieci już od ponad 10 lat (wcześniej Psychosonda)

Dane kontaktowe

Redakcja Portalu Winylowego
(biuro e-words)
al. Armii Krajowej 220/P03
43-316 Bielsko-Biała

© 2024 Portal Winylowy. All rights reserved.